Rusko zavádí hodiny vlastenectví ve školkách a zakazuje ukrajinštinu
Publikováno: 01.09.2025 14:03 | Autor: Jan Novák
Výuka podle Kremlu: Hodiny vlastenectví již ve školkách a zákaz ukrajinštiny
V posledních letech se politika stále více promítá do vzdělávacích systémů po celém světě. V Rusku tato tendence nabírá na intenzitě s novými vzdělávacími reformami, které reflektují současnou politickou atmosféru země. Jednou z nejvýraznějších změn je zavedení hodin vlastenectví už v předškolním věku a zákaz výuky ukrajinštiny.
Vlastenectví od útlého věku
Ruská vláda nedávno oznámila, že hodiny vlastenectví se stanou součástí kurikula již pro děti ve školkách. Tento krok je prezentován jako snaha o "posílení národní identity a výchova mladé generace v duchu hrdosti na vlastní zemi". Hodiny mají obsahovat prvky ruské historie, kultury a tradic, a to vše přizpůsobené věkové kategorii dětí.
Kritici tohoto opatření poukazují na možné riziko indoktrinace. Obavy vyvolává otázka, zda je vhodné zatěžovat tak mladé děti národně orientovaným obsahem, který může ovlivnit jejich rozvoj a otevřenost vůči ostatním kulturám.
Zákaz ukrajinštiny jako reflexe politického napětí
Dalším kontroverzním krokem je zákaz výuky ukrajinštiny v školách. Toto rozhodnutí přichází v době rostoucího napětí mezi Ruskem a Ukrajinou a je viděno mnohými jako politický manévr, který má dále eskalovat tento konflikt. Vláda argumentuje potřebou udržet "jednotu a integritu ruského vzdělávacího prostoru", což v praxi znamená eliminaci jazyka, který je považován za nástroj "cizí propagandy".
Tento zákaz vyvolává znepokojení nejen v Rusku, ale i mezinárodně, jelikož jde o další krok k potlačení ukrajinské kultury a jazyka, což může mít vážné důsledky pro ukrajinskou komunitu žijící v Rusku.
Co to znamená pro budoucnost?
Tyto změny ve vzdělávacím systému v Rusku jsou jasným signálem, že politika bude nadále významně ovlivňovat školství. Zavedení hodin vlastenectví ve školkách a zákaz ukrajinštiny nejsou jen izolovanými případy, ale součástí širší strategie, která může mít dlouhodobý dopad na společnost.
Vzdělávání by mělo být platformou pro rozvoj kritického myšlení a otevřenosti vůči různým perspektivám, nikoli nástrojem pro politickou indoktrinaci. Jak tato politika ovlivní generace dětí vyrůstajících v takto strukturovaném vzdělávacím prostředí, zůstává otázkou pro budoucnost.
Další zajímavé články
← Zpět na hlavní stránku